Geschiedenis
In 1992, toen Jos en Hennie Willems een eigen bedrijf startten, genaamd Willems Techniek, hadden zij nog geen idee dat zij en hun zonen Bram en Harm 27 jaar later een familie bedrijf zouden bezitten dat wereldwijd volautomatische machines en machinelijnen verkoopt en installeert. Turn-key projecten en hoogwaardig maatwerk gebaseerd op een schat van ervaring en kennis.
Waar het begon
Het begon allemaal in een huurpand in Reusel. Jos ontwierp en bouwde de machines. Hennie deed de administratie en zorgde voor de kinderen, Harm en Bram. Als Jos op pad ging naar een klant, dan zorgde Hennie voor goederen-ontvangst. En als er extra “handjes” nodig waren, werkte zij zelfs ook mee in de werkplaats.
In 1993 kwam de eerste werknemer erbij en in 1994 werd er een nieuw pand gebouwd op het industrieterrein in Reusel. In dat jaar werd ook de eerste balenpers ontworpen en getekend in kalk. Twee jaar later moest het pand al weer uitgebreid worden en ontstond het eerste ontwerp van de semi-automatische silage (kuilvoer) balenpers met vlakfolie, getekend in tweedimensionaal in autocad. In 1996 volgde de volautomatische pers/folie machines.
Met Balers de wereld in
De jaren daarna zette de ontwikkeling van nieuwe machines en nieuwe markten door, met als gevolg dat Willems weer snel op zoek ging naar uitbreiding.
De tijd vooruit
Willems Baling was wat betreft machinepark en design haar tijd vooruit en dat werd in binnen- en buitenland gezien. De eerste machines werden vanaf 1998 binnen Europa verkocht en vanaf 2003 in de Verenigde Staten. De naam was intussen veranderd naar Willems. Belangrijk was dat Jos Willems de eerste machine in een land altijd zelf mee ging installeren. Enerzijds voor de kwaliteit maar ook om de cultuur te ervaren.
Om te voldoen aan de vraag van de klanten werd eerst een pand aan de Hallenstraat 12B in Bladel gebouwd. Die vraag van klanten richtte zich steeds meer op het bouwen van complete machinelijnen inclusief in-en aanvoer en stapelen van producten. In dat nieuwe pand onderscheidde Willems baling zich door een zeer moderne inrichting aan machines zoals een lasersnijder waarmee zij de groei door konden gaan maken.
Willems Baling Equipment
De complete machinelijnen die de klanten wensten, vroegen om meer automatisering voor de machines. Waar eerst een samenwerking was met Heerkens Industriële automatisering in België, werd dit bedrijf in 2007 overgenomen en onder de naam INDION (Industriële automation) gebracht. Al snel bleek dat Willems alles in eigen huis wilde doen en INDION werd ondergebracht in Willems Baling Equipment en Willems Automation.
Het familiebedrijf
Het familiebedrijf, waar Harm en Bram nu ook actief in zijn, was inmiddels al flink gegroeid maar hield wel de waarden vast die een familiebedrijf juist bijzonder maken. Zoals de laagdrempeligheid, het sociale onder elkaar, een bloemetje sturen bij speciale gelegenheden maar ook als een medewerker vanwege omstandigheden steun nodig heeft. Een combinatie van vaste en niet-vaste medewerkers. Dat zorgt ervoor dat medewerkers loyaal zijn en vaak al lange tijd voor Willems baling werken.
Het sociale en loyale uit zich ook in ondersteuning van een heel aantal goede doelen in het heden en verleden zoals het Ronald Mc Donald huis, Stichting Tess en het snelle Wiel. Recent is zelfs een springkussen aangekocht dat personeelsleden voor feesten en partijen kunnen lenen.
Het heden
En waar staat Willems Baling nu:
- Over de 250 balenpersen geleverd over de gehele wereld;
- 80 Loyale en goede werknemers in dienst;
- Sterk in oplevering van turn-key projecten gebaseerd op vakkennis en finesse;
- Denken vanaf het plaatwerk;
- Slim omgaan met de constructie;
- Herinvestering belangrijk vinden in het eigen bedrijf;
- Klanten voor lange tijd willen behouden door een sterke service en support;
- Een familie die met hard en ziel samen in het bedrijf werkt.
En dat heeft allemaal geleid tot een nieuw pand dat medio 2019 opgeleverd wordt.
Dat maakt Willems baling zo bijzonder! En daar waar Jos Willems zijn naam eerst niet aan het bedrijf wilde verbinden, is het nu een merknaam geworden. En waarom? Omdat kwaliteit voor alles staat: Als de machine niet goed genoeg is zegt Jos “mijn naam komt niet op die machine” En als de machine bij de klant geleverd is en de klant is tevreden, dan is een bekend gezegde: “De klant is tevreden… nu Jos nog”